AdServer szótár A - E

 

AdMobile

Az Adverticum mobilweben és alkalmazásokban való hirdetéskiszolgálási megoldásainak gyűjtőneve. Bővebb információt a szolgáltatásaink között talál az AdMobile-ról.

Adszerver

Egy adszerver (hirdetéskiszolgáló szoftver) segítségével pontosan definiálható, hogy hol, mikor és hányszor jelenjen meg egy online hirdetés, illetve az is, hogy kikhez jusson el. Tulajdonképpen az adszerver is egy webszerver, amely a hirdetéseket (legyen az kép, videó, szöveges hirdetés, HTML, XHTML stb.) kihelyezi az előre meghatározott hirdetési pozíciókba, méri a megjelenéseket és interakciókat, majd statisztikát készít azokról.

ADV (Adview)

Statisztikai mérőszám. Egy ADV az egy bannermegjelenés (hirdetésletöltés) a felhasználó által lekért weboldalra az AdServer kiszolgálásában. Elméletileg, ha minden oldalon egy (csakis egy) hirdetési zónát alakítunk ki, akkor 1 ADV = 1 oldalletöltés.

ADV%

Egy kampány során megrendelt és teljesített ADV-k aránya.

Aktív kampány

Minden olyan online kampány, amely mind a dátuma, mind a megrendelt reklámmegjelenés tekintetében élő kampány, tehát az összes olyan kampány, amely az adott időpontban fut.

Aktív zóna

Egy zónát akkor tekintünk aktívnak, ha legalább egy aktív kampány van hozzárendelve (vagyis megjelenik benne banner).

Archiválás

Az archiválás funkcióval a nem használt, fölöslegessé vált elemeket lehet eltávolítani az AdServer adminfelületi listákból. Az archivált elemek nem törlődnek, bármikor visszaállíthatóak. Az AdServer felületén létrehozott elemeket törölni nem lehet, csak archiválni.

Archivált kampány

Az összes olyan kampány, amelyet manuálisan archiváltak. Kampányt nem lehet törölni a rendszerből, csak archiválni.

B*

A M.O.R.E. technológia alapja a B* tároló. A goa3 beépítési kód által érzékelt felhasználót egyedi azonosítóval látja el a rendszer. Az így azonosított felhasználóról a B* tároló viselkedésre vonatkozó anonim adatokat is eltárol, melyek a targetálás során felhasználhatóak.

Banner

A banner (webbanner, bannerreklám) az interneten alkalmazott hirdetési forma, az online marketing egyik eszköze. Mérete és formátuma változó, általában a weboldal/sales house/network médiaajánlatában megtalálható, hogy milyen hirdetési felületek érhetők el náluk.

Banner-zóna kompatibilitás

Ahhoz, hogy az AdServer képes legyen megjeleníteni egy bannert a zónában, ennek a kettőnek kompatibilisnek kell lennie egymással mind méretben (a zónába beleférjen a hirdetés), mind megjelenítési típusban (pl. az Interstitial hirdetés megjelenése engedélyezett legyen a zóna beállításai között).

Beágyazott (Embedded)

Az egyik leggyakoribb megjelenési forma, amikor a hirdetés (illetve a zóna) a tartalom részét képezi. Az oldalon beágyazott hirdetésként megjelenő banner nem változtatja a méretét, az oldalletöltés után töltődik be és az adott helyen marad a böngészés alatt. Demo bannerünket megtekintheti ezen a linken.

Belső kép

Bannertípus, olyan képek (GIF, JPG, PNG) összefoglaló neve, amelyeket fizikailag feltöltenek az AdServer rendszerébe.

Belső zóna

Minden olyan zóna, amely az AdServer felhasználó saját weboldalán található.

Billboard

Az IAB Rising Stars Branding Unit egyik display formátuma. Jellemzően nagyméretű, figyelemfelkeltő, kép, vagy Flash beágyazott banner, ami teljesen bezárható, majd újranyitható az oldalon. Bezárva csak a nyitásra alkalmas gomb marad a helyén, és az oldal tartalma is ehhez igazodik. Demo bannerünket megtekintheti ezen a linken.

Böngésző ablakhoz ragadó banner (Sticky)

A böngésző ablakhoz ragadó banner (más néven tapadó vagy sticky banner) a böngésző valamelyik oldalához tapadva jelenik meg, és az ablak görgetése esetén is ugyanott, egyhelyen marad. A lebegő felhőkarcoló bannertől abban különbözik, hogy nem követi a görgetés sebességét, nem „lebeg” az oldalon, hanem tartja pozícióját az ablakon belül. Demo bannerünket megtekintheti ezen a linken.

Bővítmény (plug-in)

Olyan alkalmazás, amely egyszerűen telepíthető és használható egy böngésző részeként. A már egyszer telepített bővítményeket a böngésző felismeri és működteti. Például Java vagy Adobe Flash bővítmény.

Button (gomb)

A bannernél kisebb reklám. Leginkább 120×90, 120×60, 125×125, 88×31 pixelméretű.

Céloldal (landing page)

A weboldal, amelyre a felhasználó elérkezik a bannerre való kattintást követően.

Cél-URL (CT URL)

A látogató által egy linkre vagy egy bannerre való kattintáskor megjelenő weboldal (linkelt oldal) címe, egységes forrásazonosítója.

clickTAG

A clickTAG az Adverticum AdServerrel kompatibilis kattintás-kezelő változó, amelyet a Flash kreatívokban szükséges alkalmazni azért, hogy a Flash bannerre érkező kattintásokat az Adverticum AdServer tudja mérni és a statisztikában vezetni. A változó használata nélkül csak a megjelenések számát, AdView-t (AV) tudja mérni a rendszer.

Cookie (süti)

A felhasználó számítógépén tárolt fájl, amelyet a honlapok látogatása során kap a felhasználó. A cookie egyedi látogatók mérésére is alkalmazható, ugyanakkor könnyen eltávolítható, vagy beállítható, hogy az adott böngésző egyáltalán ne fogadjon el sütiket. A cookie tartalmazza a látogató által alkalmazott beállításokat, preferenciákat.

A cookie-k használatával a hirdetők könnyebben tudják elérni a közönségüket, és azt is figyelemmel tudják tartani, hogy hány hirdetés jelenik meg az oldalon, és hányra kattintottak. Ilyen módon a cookie-knak is köszönhető, hogy ingyenes tartalomszolgáltatás létezik. A hirdetések nagyobb hatékonyságához is hozzájárulnak a cookie-k, mert a használatuk révén megoldható például, hogy ne jelenjen meg többször ugyanaz a banner illetve, hogy relevánsabb hirdetések legyenek láthatóak.

CPC (Cost Per Click)

A CPM-ár és az ezer ADV-ra jutó kattintások számának hányadosa, megmutatja, hogy a hirdetőnek egy bannerrel elért, a website-ra érkezett látogató mennyibe került.

CPM (Cost Per Thousand Impressions)

A CPM (cost-per-thousand impressions) ezer megjelenítésenkénti költség rövidítése, amely megmutatja ezer kapcsolatonként egy reklám költségét. Online reklám esetén 1000 ADV médiaköltségét jelenti.

Példa: 1 millió megjelenés (1 000 000 AV) vásárlása CPM alapon 100 Ft-ért: 1 000 000/1000 = 1000 "egység". Ebből 100 Ft x 1000 egység = 100 000 Ft-ot kell fizetnünk ezért az 1 millió megjelenésért, és a CPM a 100 Ft, azaz 100 Ft-ba kerül ezer megjelenés.

Cross-browser user tracking

Böngészők közötti követést jelent, amely akkor hasznos, ha a látogató ugyanazon a készüléken több böngészőtípust használ internetezésre. Ez a funkció a cookie-k segítségével azonosítja a felhasználót a másik böngésző használatakor is, így például a gyakoriság alapon megjelenő banner, ami csak egyszer jelenhet meg egy látogatónak naponta, nem fog újra megjelenni neki a másik böngészőben a cross-browser tracking segítségével.

CSS stílus

A CSS stílus formázási paraméter a display sablonoknál, amellyel a sablon adott elemeit formázhatja, például bezáró gomb és szövege, vagy maga a banner, stb. A CSS-en belül szerkesztheti a betű, háttér, keret formai elemeit (színét, méretét, típusát) és a z-index értékét.

CT (Click-Through, átkattintás)

Statisztikai mérőszám. Egy átkattintás, amely egy link vagy egy banner tényleges aktiválását fejezi ki, amikor a látogató valóban rákattintott a hirdetésre (és feltehetőleg ellátogatott a linkelt céloldalra).

CT% / CTR (Click Through Rate, átkattintási ráta)

Statisztikai mutató, mely szerint CT% = CT/ADVx100. Egy banner megjelenési gyakoriságának és a rákattintások gyakoriságának arányát fejezi ki. Ebből az arányból lehet következtetni az adott banner hatékonyságára.

CTR-U (Clickthrough Rate User)

Statisztikai mutató, mely szerint CTR-U = UCT/UVIx100. Az elért egyedi látogatók és egyedi kattintások arányát mutatja meg.

Csúszó (Slider)

Az IAB Rising Stars Branding Unit egyik display formátuma. A Csúszó banner egyesíti a böngésző ablakhoz ragadó hirdetések és az oldalkitoló bannerek előnyeit. Alap esetben az oldal alján vagy tetején jelenik meg a tartalom felett egy böngésző ablakhoz ragadó banner, melyen a nyitó gombra kattintva pedig elcsúsztatja a teljes oldalt, hogy helyet adjon egy teljes képernyős hirdetésnek, amely már egy másik zónában fut. A banner többi része és a teljes képernyőn megjelenő kreatív is a hirdető céloldalára visz. Demo bannerünket megtekintheti ezen a linken.

Custom Logger

A custom Logger egy inventory mérő eszköz, mely segítségével az AdServert használó weboldalak a hirdetéseikkel találkozó látogatókról juthatnak olyan információkhoz, amelyek ismeretében pontosabban tudják tervezni hirdetési felületeik hasznosítását.
Néhány példát említve: a tartalomszolgáltató megtudhatja, hogy a weboldalán futó hirdetéseket melyik megyéből hányan látták, milyen felbontású eszközökön keresztül nézték, vagy hogy milyen böngészőből és milyen operációs rendszeren keresztül látogatták a netezők.

Custom Target

A custom target funkcióval a weboldal bármilyen adatot át tud adni az AdServernek. Ez lehet egyedi felhasználói adatbázis, vagy bármilyen olyan adat, ami a weboldal rendelkezésére áll, ezáltal egyedi targetálási feltételek határozhatók meg (pl. látogatók életkora, neme, lakhelye, érdeklődési köre, cikk témája stb.), és a weboldal látogatói személyre szabott reklámokat kaphatnak.

Display

A banner megjelenésének módja, amellyel felhívhatja magára a látogató figyelmét. A hagyományos beágyazott megjelenésen kívül rengeteg lehetőség áll a hirdető előtt (pl Filmstrip, Billboard, Layer, Interstitial stb.). Az egyes bannertípusok a displaytípusok után kapták a nevüket. Az AdServerben a banner beállításai között adhatja meg, hogy mely display szerint jelenjen meg a banner. A Display oldalunkon próbálgathatja az egyes display típusok beállításait anélkül, hogy saját oldalt vagy bannert kéne létrehoznia.

Domain

A domain a számítógépek (kiszolgálók) azonosítására szolgáló névtartomány. Nemzetközi fődomainek például .com, .net, stb., nemzeti domain végződések: .hu, .uk, stb. Amennyiben a domain mögött világhálós tartalom (honlap) van, a domainhez tartozó, tárhelyen lévő kezdőlapot (index.html vagy index.php stb.) a szerver kiszolgálója elküldi a világháló segítségével a böngésző számítógépére és a honlap megjelenik a monitoron. A látogatók IP cméhez is tartozik domain név, amelyek az internetszolgáltatójuktól függően különbözőek, és ezek alapján lehet targetálni rájuk az AdServer domain targetálás opciójával.

Do Not Track - DNT

A „Do Not Track” – azaz „ne kövess” funkció lehetővé teszi az internetezők számára, hogy letiltsák az internetezési szokásaikkal kapcsolatos információk gyűjtését a böngészőjükben. A felhasználók ezeket a szolgáltatásokat eddig is letilthatták különböző (főként cookie alapú) opt-out megoldások segítségével, ugyanakkor a Do Not Track header az opt-out általánosabb, böngésző oldalon beállítható funkciója, amely magukat a hirdetéseket nem blokkolja.

DNT kizárás

Az Adverticum AdServer egy opciója, amellyel kizárhatók azok a felhasználók, akiknek a böngészőjében be van kapcsolva a DNT funkció, így az érintett bannerek nem fognak nekik megjelenni az oldalletöltések során.

Engagement - bevonódás

Az engagement is egy népszerű fogalom (buzzword) volt az online kampányokat illetően, amit magyarul bevonódásnak lehet leginkább fordítani. Ez a reklámok célját avagy módszerét takarja, hogy a látogatók elérése megnyilvánuljon valamilyen módon, ezért változó, hogy mikor mit jelent. Egyszerű esetben a kattintást, a céloldalon való regisztrálást jelentheti például, de más esetben az a user is bevonódik, aki például végignéz egy videót egy bannerben, vagy játékos hirdetés esetén játszik azzal, esetleg meg is osztja. Ezek alapján a kampánytól függ, hogy mit mérnek engagement mutatóként, valamint, hogy az elvárt esemény mekkora százalékban fordult elő az elért közönségnél, amely az engagement ráta.

Folytatás F - M


 

Ha bármilyen észrevétele van az AdServer szótárban összegyűjtött szavakkal és fogalmakkal kapcsolatban, azt jelezheti felénk a szotar@adverticum.com e-mail címen.

Barnóth Zoltán az IAB Hungary elnökségében

Az IAB Hungary új elnökségi taggal bővült Barnóth Zoltán, az Mcsoport digitális vezetőjének személyében, aki Mező Lászlót váltja ügynökségi oldali elnökségi tagként. 

Sikeres OBA kampány

Példaértékű kampányt bonyolított le a hazai digitális ipar, amely keretében közel négymillió hazai felhasználóhoz sikerült eljuttatni a viselkedésalapú reklámokkal (OBA, online behavioural advertising) kapcsolatos oktatóanyagot. A kampány népszerűsítéséhez az Adverticum is hozzájárult.

Új vezető az IAB Hirdetői Klub élén

Az IAB Hungary elnöksége Gyovai Györgyit, a Nestlé kommunikációs és marketing igazgatóját kérte fel a szervezet Hirdetői Klubjának vezetésére. A szakember 2015 júliusától veszi át a klub vezetését Tóth Gergelytől.

Vakokat segítő alkalmazás Cannes-ból

Vakok és gyengénlátók számára hatalmas segítséget jelenthet a magyar alkalmazás, amely Bronz Oroszlánt érdemelt a Cannes-i Lions kreatív fesztiválon. 

Az internet a nyerő a fiatalok körében

"A mai fiatalok egyszerűen ugyanannyira kíváncsiak, és valószínűleg ugyanarra, mint a szüleik voltak  - csak nekik már van internethozzáférésük." - áll az eNET és a HTE (Hírközlési és Informatikai Tudományos Egyesület) közös kutatását bemutató sajtóközleményben. 

Munkatársakat keresünk!

Ha van némi informatikai vénád, tudod mi az az online marketing és jól beszélsz angolul, akkor ne habozz jelentkezni hozzánk!

100 millió felett 5,3%-os reklámadó

100 millió forintos hirdetési bevétel felett 5,3%-os adót kell fizetni, miután az Országgyűlés a mai napon elfogadta a reklámadóról szóló törvény módosítását. A legfőbb változást az eddigi 500 millió forintos adómentes bevételi határ lecsökkentése, valamint a progresszív adókulcsok kiiktatása jelenti. 

IAB AdEx Benchmark az Interactról

Az Interact 2015 konferencia keretében tette közzé az IAB Europe az AdEx Benchmark 2014-es eredményeit, melyből kiderült, hogy az európai online hirdetési piac mérete tavaly meghaladta a 30 milliárd eurós szintet (€30.7bn), és az egymást követő ötödik évben is kétszámjegyű növekedést produkált (11,6%).

SSP szolgáltatás az Adverticumnál

Az Adverticum tartalomszolgáltatói ügyfelei automatizált (programmatic) platformon, Real Time Bidding (valós idejű licit) módon értékesíthetik weboldalaik hirdetési felületeit a legújabb SSP (supply-side platform)+ Kampánymenedzsment szolgáltatással. 

Infógrafika - Hogyan működik az AdServer?

Készült egy infógrafika arról, hogy hogyan működik az AdServer, amely a működését egyszerűen szemlélteti, és mégis bemutatja a lényegi elemeit.

Mobiluralom jön?!

Vajon 2016-ra a tabletek és okostelefonok fogják uralni a digitális piacot? Többek között ezzel a kérdéssel foglalkozott az eMarketer által készített tanulmány , amely az eddig növekedési ütem fennmaradását predesztinálva több mint 100 milliárd

Tovább ...

Friss, ropogós AdEx számok Berlinből

Programmatic advertising, data, native advertising-content marketing, viewability és fraud detection témák körül forgott az Interact világa három napon át Berlinben, valamint itt tették közzé az európai online hirdetési adatok bibliáját,az AdEx

Tovább ...